Därför behövs spårvagnen!

Jag ska gärna medge att jag tycker väldigt mycket om spårvagnar. Det har jag gjort sedan jag var liten. Jag är en av dem som jublar i högan sky nu när spårvagnen är tillbaka igen på Stockholms gator. När de försvann var jag bara nio år gammal och kunde inte protestera så mycket, men min och många andras glädje är desto större nu.

Men det finns givetvis även en mängd rationella skäl till varför vi behöver spårvagnar i Stockholm. Moderna spårvagnar kan transportera många passagerare. De uppskattas av resenärerna och är bra för miljön, staden och ekonomin. Spårvagnar släpper inte ut någon koldioxid eller andra skadliga avgaser i gatumiljön. De har energieffektiva motorer och litet rullmotstånd. Det gör att de kommer långt med lite energi. Spårväg lockar många passagerare, även bilister, vilket bidrar till att minska de totala utsläppen av koldioxid.

Att åka spårvagn upplevs som attraktivt av resenärerna. Moderna spårvagnar är smidiga och lättillgängliga. Resenären färdas snabbt och enkelt och resan sker (allt som oftast) ovan jord, med en jämn och komfortabel gång. Spårvagnar kräver förhållandevis lite utrymme och kan byggas i många olika miljöer. De kan lätt förlängas och rätt använd är spårvägen ett billigt och flexibelt sätt att transportera många passagerare.

Spårvägsbyggen är långsiktiga investeringar som ger trygghet vid etablering. Den säkra närheten till kollektivtrafik drar till sig bostäder, butiker och arbetsplatser. Spårvagnar ger också staden karaktär.

Normalt sett är det också behagligare att åka spårvagn än buss. Ofta är vagnarna rymliga med stora fönster. Spåren ger vagnarna en stadig gång, utan att de kränger i sidled. Spårvagnar behöver inte heller svänga in för att stanna vid hållplatserna. Att det bromsar och svänger samtidigt är annars svårt att parera för stående, särskilt för äldre.

Spårväg går i markplan och är alltså mer tillgänglig än tunnelbana. Det kan gå fortare att åka tunnelbana, för att den tillåtna hastigheten är högre. Men om tiden i trappor, rulltrappor och hissar räknas in kan den totala restiden bli samma eller kortare för spårväg. Ett linjenät med spårvägar kan även byggas mer finmaskigt än tunnelbanans.

Spårvägar är tydliga. Fotgängare ser var spårvagnen kommer att gå, tack vare spåren. Det är vanligt att utrymmet runt spåranläggningen har en avvikande färg eller ytstruktur. Spåren innebär att det är lätt för nya passagerare att hitta till hållplatserna.

Spåren innebär att avståndet mellan plattformskant och dörröppning är definierat i förväg, exakt, och kan alltid garanteras. Detta underlättar tillgängligheten även för funktionshindrade passagerare. Plant insteg, utan höjdskillnad mellan vagn och plattform, är en självklarhet vid modern spårvägstrafik. Nu krävs inte längre otympliga höga plattformar som är svåra att integrera i stadsmiljön.

Det hade varit bra om Stockholm hade gjort som Göteborg. I rikets andra stad betraktas nästan de blåvita spårvagnarna som stadens egen logotype. Spårvagnarna är en del av stadens identitet. Genom att satsa på dem klarade man det ökade trycket från resande bättre än vad man skulle ha gjort med andra kommunikationsmedel. Spårvägsutbyggnad handlar inte bara om kommunikationer utan också om stadsbyggnad.

Stockholms län kommer att öka med 20 000 invånare per år, vilket ställer stora krav på kollektivtrafiken. Idag har SL fyra stombusslinjer i innerstaden som är mycket välanvända, men det finns anledning att öka kapaciteten. En konvertering till spårväg kan erbjuda denna möjlighet.

Erfarenheten visar att ny spårtrafik attraherar tidigare bilister. Den så kallade spårfaktorn innebär att antalet passagerare oftast ökar när kollektivtrafik ställs om från buss- till spårvägstrafik. Spårfaktorn kan vara svår att bevisa på grund av att många andra förutsättningar också ändras i samband med omställning. Men ett genomsnittligt erfarenhetsbaserat värde för spårfaktorn är 25 procent passagerarökning, som inte kan förklaras med annat än en ökad attraktivitet vid byte från väg- till spårbaserat färdmedel.

Så nog talar väldigt mycket för att vi ska återinföra många spårvägslinjer i Stockholm. Linje 7 är bara en liten början!

Om ni vill veta ännu mer om spårvagnar, så kan ni läsa mer på Spårvagnsstädernas hemsida!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s